week montanita (jup nog steeds achterlopend) - Reisverslag uit Manta, Ecuador van Wilco/Chris Meijaard - WaarBenJij.nu week montanita (jup nog steeds achterlopend) - Reisverslag uit Manta, Ecuador van Wilco/Chris Meijaard - WaarBenJij.nu

week montanita (jup nog steeds achterlopend)

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Wilco/Chris

16 Januari 2015 | Ecuador, Manta


Op 15 jan. 2015 21:31 schreef "Wilco Meijaard" :
Yeah...Eindelijk weer tijd gevonden om even een update te doen.Momenteel heb ik een rustig plekje weten te vinden in een klein barretje, waar de salsa muzieyk op een rustig deuntje staat en mijn koffie staat te dampen. Verderop aan de bar zitten drie mannen af en toe te bulderen en te lachen, die zo te zien al een biertje teveel op hebben en misschien gezien de omvang ook niet altijd even actief zijn. Ook zou ik goed uit kunnen kijken over de haven van Puerto Ayori, als er een niet een mooi geplante heg had gestaan van ruim 2 meter hoog. Puerto Ayrio is tevens het grootste plaatsje van het eiland Santa Cruz-Galapagos. Hier later meer over...

Montanita:
Zoals een stukje eerder genoemd straalt dit kleine kustplaatsje een voorwaardelijke rust en relaxheid uit. Deze rust komt normaal gesproken ten einde wanneer de avondschemering in gaat, behalve vandaag. Sterker nog bijna nergenst is er een biertje te halen, omdat dit hier officeel niet geschonken mag worden of slechts in klein hoeveelheden. Kleine winkeltjes zijn tevens ook zorgvuldig in het opvolgen van dit regelement. Je raad het misschien wel... mijn aankomstdag is/was zondag. Op moment van aankomst schommelde de tempratuur tussen de 30 a 32 graden, mooie binnenkomer lijkt mij zo! Met mijn 14,2kg wegende backpack voor 5 maanden(vers gewogen op het vliegveld) en met kleine rugzak, met een paar kilootjes. Ik ben zeer content over het totaal aantal kilootjes^^

Met de huidige uitrusting volg ik braaf het grote spandoek boven de straat uitgehangen Montanita Spanish and Surfschool. Ondanks de vrij beperkte bepakking was ik erg blij dat ik boven was waar een vrij stijle trap toegang verschafte tot het schoolgebouw. Eenmaal aangekomen was alles wel een beetje te rustig daar, na een poosje zoeken op en rondom het gebouw. Kwam een van de lokale bewoners een huisje verder naar buiten. Het was sowieso niet de eerste keer dat hij daar een verdwaalde student heeft gezien. Het nodige handen en voetenwerk was weer in grote mate aanwezig en werd duidelijk dat ik een kleine kilometer verder moest lopen, net buiten het stadje. Yeah weer trapje af... Vanaf dan was het eigenlijk ook heel makkelijk te vinden en werd duidelijk aangegeven met groen kleurige spandoek De Cabana's...

Eenmaal op het terrein aangekomen straalde het dezelfde uit als het stadje. Echter hier was wel voldoende bier te vinden onder de studenten...hehe.  Doch de eerste missie van vandaag was, mijn grote lompe bergschoenen uit te gooien en mn tas van mijn bakkende bakplaat van een rug te kunnen deponeren. Contacten zijn hier echt heel snel gelegd, idereen hier heeft de dezelfde insteek en de zwitsers hebben hier in dit deel toch wel de overhand gevonden. Mijn kamergenoote is een Vlaamse dame, top vrouwtje! Relaxt en iemand waar je spullen wel bij achter kan laten (niet geheel onbelangrijk) op de aankomt dag zelf heb ik niet veel meer gedaan, behalve beetje hier en daar een praatje te maken met de vele mede europeanen. (Niet handig voor je Spaanse cursus...)

De eerste schooldag is aangebroken, als eerst moest je een klein testje afleggen om je spaans niveau te bepalen. Blijkbaar was er meer blijven plaken dan gedacht en mocht ik een klasje overslaan. Mijn groepje bestond uit 5 man (nou 2 inclusief mij en 3 dames) Een Zweedse, een Candese en een Hollandse dame, de kerel kwam van zwitserland. Super groepje, veel kunnen lachen. 'S middags was mijn eerste surfles...En ook meteen een goede les... eenmaal aangekomen op het strand, bleek het dus mogelijk te zijn om daar een shirt mee te nemen voor tijdens het surfen...Heel fijn als je dat niet weet...of gewoon weg even niet aan denkt. Ik was dan ook na vandaag blij met een koude douche en wat aftersun ^^

De surfdocenten die er waren, waren echt top! Veel gelachen en kunnen beesten met die kerels! Zij waren dan ook wel het perfecte voorbeeld van hoe het surfleven nageleefd moet worden. Zon, zee, strand, vrouwen, coiktails en vooral geen
zou ik zeggen! Haha. De les ging eigenlijk al vri snel goed, op het eind wist ik al een golfje mee te pakken! Welles waar als een houten klaas, maar het begin was er. Na een intensief dagje surfen is het natuurlijk tijd voor een welverdiend biertje! Wat dan ook vrijwel gehele week gebeurde en het woord Chuchaki werd dan ook veelvuldig gesproken, 's morgens vroeg tijdens de lessen. (Betekend: hangover hehe) De rest van de week hadden we nog een kooklesje, Yogales (die ik totaal vergeten was)en aan het eind van de week was er een surftrip!

Tijdens het surftrip was er niet genoeg vervoer, waarom zouden ze gaan tellen vooraf xD, dusja dan pakt een deel van de mensen gewoon de bus. Eenmaal in bus met een klein groepje mensen en de twee surfdocenten (waarvan 1 eindelijk hersteld was van een klein voedselvergiftiginkje--> hij heeft uiteindelijk maar 1 les kunnen geven). Tevens werd er ook een mooie tas vol fruit appels, sinasappels etc etc meegenomen en bovenin het rek weg gelegd ( voor straks een belangrijk detail xD) Maare probeer ook maar eens twee grote surfboards in een volle bus kwijt te kunnen...Ik kan je een ding vertellen het was een prachtige attractie om naar te kijken, hoe onze docenten ongeveer elkaar voor hen hoofdsloegen om ook deze boards op de rekken te krijgen hehehe.

Ik zat naast een wat oudere man die met grote belangstelling vroeg waar ik vandaan kwam (Yeah spaanse oefening). Met een beetje gebrekkige woordenwisseling had ik serieus voor het eerst echt een beetje gesprek in Spaans met een onbekende (Die spreken altijd weer net een beetje anders) Hij begon mij wat te vertellen over het gebied wat we doorkruiste, van vrij dorre gebied tot nu de wat meer tropische en groen regio. Tevens dat de bergen hier vrij baan geven aan de wegen als een vis die zich door het water
Beweegt en uiteindelijk uitkomt bij het strand waar veel surfers heen gaan Playa Tuna en nog wat... Bomp, bomp, bomp, bomp, gelach en vreemde gezichten en een paar mensen die over hen hoofd wrijven...
Hahaha sorry, maar als ik er aan terug denk.... xD
Het fruit wat zorgvuldig was weggestopt in de rekken. Had zich door de vele bochten een weg naar buiten gevonden en voordat deze zich in een bombardament lieten neerkomen. Hadden zij zich zorgvuldig verspreid over de gehele busrek/board. Tot  op het juiste moment was aangebroken xD sloegen zij toe met dodelijke precisie hehehe...er werd alleen nog maar meer gelachen toen de surfdudes achter het fruit aanrende en steeds te laat waren omdat het fruit door het bochtenwerk weer naar de andere kant van de bus tussen de mensen was verdwenen...
Hierna was echter alleen nog maar 1 over het hoofd geziende appel nog in voor een laatste slag, die geen doel meer heeft weten te vinden en nog wat gelach heeft weten op te wekken! Ik zeg mooi begin van de surftrip!

Aangekomen op het strand (TUNA) was de zon echt gruwelijk sterk en de golven lieten het zich afweten. Even geduld tot het vloed zou worden... uiteindelijk kwamen er wat wolkjes aan de lucht wat het mogelijk maakten om op zn minst even een potje te kunnen voetballen! Na 2 uur wachten was het eindelijk tijd om te surfen! Damn ging echt heel lekker, na 5 lessen heb ik golven mee kunnen pakken tot aan het strand en kleine bochtjes kunnen maken en vaart weten te behouden! Hoppa! Met complimenten van de surfdudes!

Op een paar hele mooie stapavonden en veel mensen hebben leren kennen kwam er een einde aan het fantastische Montanita( dranktail straat xD, strandfeest(ineens de totale lokale bevolking kwam opdraven met instrumenten, dans en zang)verloren kamergenoot, wiet wat blijkbaar overal groeit, gruwelijke goeie empanadas, dance battles, fantastisch geniale burger na een zware nachtdienst^^) Op naar Quito (ja we gaan weer terug---> ik heb nog niet het volledige oude stadscentrum gezien en de cotapaxi nog niet beklommen en de telefferico ook nog niet (aangrenzend aan de stad Quito)

Ok, ik heb weer niet alles kunnen vertellen wat ik wou! Maar kan wel weer een weekje verhaal afstrepen!
Ondertussen heb ik hier veel mensen leren kennen en waaronder Koen. Een andere Hollander die ook wel van een goed feestje hou en dezelfde klote humor als ik heb. Achteraf gaat dan ook blijken dat we 5 weken samen reizen.


  • 18 Januari 2015 - 20:30

    Marina Meijaard:

    Hey Wilco,

    Wederom een prachtig verslag, ik kan het helemaal voor me zien wat er in de bus afspeelde, denk dat ik zelf ook wel behoorlijk de slappe lach zou krijgen. Wat heerlijk dat je zo kan genieten. Heb aan opa en oma de groetjes van je gedaan en ze sterkte gewenst van jou, dat vonden ze erg leuk. Volgende keer nemen we de laptop mee en zullen de foto's van jou aan ze laten zien. Je hebt ook de groetjes van oma van Sluys. Zij vraagt altijd naar je. Opa is trouwens weer thuis.

    Liefs en groetjes je mams.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilco/Chris

Actief sinds 07 Okt. 2014
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 5743

Voorgaande reizen:

16 November 2014 - 15 April 2015

Zuid-Amerika

Landen bezocht: